Nanni Moretti‘nin son filmi “Annem” (“Mia Madre”) oldukça kişisel olmasına karşın başroldeki karakterin etrafındaki gelişmelerle ilişkilendirilişi düşünülünce sinema adına da işler yapan bir yapım halini alıyor.
Mert Tanöz
İtalyan sinemasının önemli isimlerinden Nanni Moretti’nin son filmi “Annem” (“Mia Madre”) Moretti’nin hayatıyla paralellikler de göstererek kadın bir yönetmenin içinde bulunduğu zorlu zamanları anlatıyor. Başrolde Margherita Buy’ın yer aldığı filmde yardımcı oyuncu görevini John Turturro ve bizzat Nanni Moretti üstleniyor.
Oyunculuk adına hiçbir nitelik taşımayan, gerek yönetmenin gerek kameramanın oldukça acemi olduğu izlenimini veren bir sahneyle açılış yapılıyor. Bu eylem sahnesinin bitimiyle ise film içindeki bir film çekimiyle karşı karşıya olduğumuz anlaşılıyor ve filmin başrolündeki kadın yönetmen Margherita (Margherita Buy) kendini gösteriyor. Çaba gerektiren, yorucu bir filmi çekmeye çalıştığı izleyiciye aktarılıyor. Bir sonraki sahnede Margherita ve ekipten bir isim beliriyor perdede. Ve Margherita hem profesyonellik bahanesiyle hem de başka gerekçelerle ilişkiyi sonlandırma kararını dile getiriyor.
Daha sonra yaşlı bir kadınla tanışıyor seyirci. Hastane yatağında yatan bu yaşlı kadının Magherita’nın annesi, yanındaki orta yaşlarının sonlarına doğru gelenin de abisi olduğunu öğreniyor. Sonradan bu soyağacına Margherita’nın kızı ve eski eşi de ekleniyor.
Bu bilgileri bir kenara bırakıp biraz da Moretti’den bahsetmek gerekli. Moretti “Annem” filminin senaryosunu yazmaya başladığında annesi Agata hastaydı, 2010 yılında da hayata gözlerini yumdu. Aynı Ada (filmde Margherita’nın annesinin adı) gibi o da bir Latince öğretmeni. Keza Moretti’nin filmdeki adı da Giovanni, yani Moretti’nin asıl adı. “Annem” adını taşıyor olması da filmin amacını kesin olarak ortaya koyuyor.
Kısacası Moretti’nin “Annem”i kişisel bir yapım. Belki duyduğu pişmanlıkların, belki kendini ifade etme gereksiniminin, son olarak da annesini sonsuza dek yaşatma arzusunun ortaya çıkardığı bir eser. Böyle bir film yapması anlaşılabildiği kadar bunu diğerleriyle paylaşma isteği de sorgulanabilir. Böylesi kişisel bir durumu neden başkalarıyla paylaşmış olabileceği düşündürücü. Sinemanın böyle amaçlarla kullanılmasının YouTube’a konulan vidyolarla sinema arasındaki çizgiyi ortadan kaldırıp kaldırmadığı da tartışılabilir. Fakat bütün bu soruların ne yeri ne de zamanı. Olmuş bitmiş, izleyiciyle paylaşılmış. Moretti sinemasının en zayıf filmlerinden olduğu da kuşku götürmez bir gerçek, ama bu filmden sinema adına fazla bir şey beklemek doğru olmaz. Son olarak sinemanın (ve sanatın) aynı zamanda bir ifade aracı/yöntemi olduğunu da hatırlatırım.
Annem (Mia Madre)
Yönetmen: Nanni Moretti
Senaryo: Nanni Moretti, +4
Oyuncular: Margherita Buy, Nanni Moretti, Giulia Lazzarini
2015 / İtalya / 106 dk.