“Bu ülkenin sanatçıları ülke resim -heykel – sinema -tiyatrosu – edebiyatını içeriğinden yoksun bırakıp, eserlerini popülist tavırlarla pazarladıkça bu yazgı ne çizgi roman için ne de diğer disiplinler için değişmeyecek sanırım.” Servet İnandı
Erteleyiş ve Cash: Her Yer Karanlık gibi 2 kaliteli ve prestijli çizgi roman ile yayın hayatına başlayan ve Robert Crumb çizgi romanlarıyla yola devam edecek Flaneur Comics’in sahibi Servet İnandı’ya merak ettiklerimizi sorduk.
Türkiye’de çok fazla çizgi roman satılmıyor. Sizin bu çizgi roman yayıncılığı girişiminiz çok fazla ticari kaygı taşımıyor olsa gerek?
Çizgi roman popüler kültürün bir parçası. Kendi estetiğini oluşturan grafik romanlar ve mangalar kitabevi raflarında daha çok yer alıyor artık.Türkiyedeki çizgi roman algısı değişiyor belki. Değişirken, bütün dünyada olduğu gibi yeni formuyla boy gösteriyor. Japon çizgi romanları bunun en iyi göstergesi sanırım. Flaneur olarak piyasa taleplerini ciddiye almıyoruz fakat ticari kaygımız elbette var. En azından, sonraki projeleri hayata geçirmek için.
Yayınladığınız 2 çizgi romanı neye göre seçtiniz? Bu çizgi romanların ilk etapta öne çıkan özellikleri nelerdir?
Ülkemizde çizgi romanlar “Tommiks – Teksas” olarak adlandırılmıştı. İtalyan ekolü çevresinde şekillenmiş bir çizgi roman kültürü oluşmuş ya da oluşturulmuş şimdiye kadar. Yine Amerikan süper kahramnlar ve usta işi birkaç Frankofon da Türk çizgi roman piyasasında yer bulabilmişler. Flaneur Comics olarak dünya görüşümüz çerçevesinde çizgi romanın 9. sanat olduğunu ve iki disiplini (resim – edebiyat) biraraya getirdiğini biliyoruz bunu tekrar anlatmayı deneyeceğiz. Seçimlerimizide buna göre yapıyoruz. Aslında ezber bozmaya niyetlendik
Erteleyiş’i iki farklı edisyonda basacaksınız. Prestijli olan edisyondan bahseder misiniz biraz?
Yurt dışında koleksiyonerler için özel baskılar limitli kitaplar var. Jean Pierre Gibrat Fransız çizgi roman dünyasında bir dev ve ülkemizde ilk kez yayınlamak gururunu, özel bir edisyonla taçlandırmak istedik. Gibrat’la birlikte daha sonra yayınlayacağımız bazı kitaplarda böyle edisyonlar yayınlayacağımızı belirtmek isterim. Gibrat – Erteleyiş limited edisyonu 150 kopya ayrı isbn numarasıyla basıldı. Standart edisyondan daha gramajlı bir kağıda, farklı görsellere özel mühürlü ve numaralandırılmış bir sertifikaya sahip hardcover ve sırtı deri olarak piyasada olacak.eski köye yeni adet getiriyoruz
Geleceğe yönelik yayın planlarınız hazır mı yoksa önce ilk bastıklarımızın akibetini görmeyi mi bekleyeceksiniz?
Elbette hazır. 2014 yayın planımız bile hazır çok sıkı kitaplar olacağını söyleyebilirim. Flaneur kitaplığı, bağımsız Grafik romanlar, Underground ve klasik çizgi romanlar eçkisinden oluşacak… En azından şimdilik seçtiklerimiz böyle. Dereyi görmeden paçayı sıvadık
Türkiye’de mizah dergileri dışında bir çizgi roman sektörünün oluşmamasının nedenleri nedir size göre?
Belki çizerler tembel, belki satanlar cahil, belki okur berbat, belki yayıncılar zevksiz ya da kapitalizmin amansız pençesi. Okur yazarlığı pek temellendiremediğimizi düşünüyorum, dolayısıyla sanatımızı ve kültürümüzü ithal eden bir millet olarak çizgi romanınında biçimlendiremediğini görüyoruz. Bu ülkenin sanatçıları ülke resim -heykel – sinema -tiyatrosu – edebiyatını içeriğinden yoksun bırakıp eserlerini popülist tavırlarla pazarladıkça bu yazgı ne çizgi roman için ne de diğer disiplinler için değişmeyecek sanırım. Yine de belki…