Tipik bir Hollywood politikasıdır: Her denizaşırı müdahaleden sonra ulusal özgüveni tazelemek amacıyla ataerkilliğe övgüler düzen zafer anlatıları servis edilir dünyaya. Sözgelimi Vietnam savaşının ertesinde çekilen Kıyamet (Apocalypse Now) ve Avcı (The Deer Hunter) böylesi filmlerdendir; bu filmlerle savaş deyiş yerindeyse meşrulaştırılır ve A.B.D.’nin tökezlediği ama daha güçlü olarak geri döneceği mesajı yayılır. Ki, hep de öyle olur, A.B.D hep geri döner, Lübnan, Afganistan ve son olarak da Irak…
Kardeşim İçin‘in (Out of Furnace) yukarıda adı geçen 1978 yapımı Oscar’lı Michael Cimino filmi Avcı‘nın ucuz bir pastişi olduğunu söyleyebiliriz sanıyorum. İki filmin de hikaye yapısı neredeyse aynı: Avcı‘da Vietnam’dan dönen bir asker varken; Kardeşim İçin‘de bu, Irak’tan dönen bir askere dönüşmüş durumda. Savaş sendromu içindeki bu askerler, fabrikalarda çalışmayı reddedip sistem tarafından bir şekilde elimine ediliyorlar –kirli işlere bulaşıp öldürülüyorlar. Arkada kalan kardeşler de, kardeşlerinin intikamını almak üzere birer vigilant’a (kanun tanımaz) evrilip ellerini kana buluyor.
Savaşı nesnel bağlamdan çekip çıkaran ve karmaşık politik ve toplumsal sorunlara çözüm olarak bir ermiş-lider kompozisyonunun yönetimi ele almasını öneren Kardeşim İçin, 70’lerdeki o muhafazakar Amerikan filmlerinden farksız. Kadınlar, bu tip filmlerde hep zayıf olarak resmedilirler; bizim filmimizde de Siyahi eş Lena (Zoe Saldana), sevgilisi Russell (Christian Bale) hapse düştüğünde hemen başka güçlü bir figürle, bir polisle çıkmaya başlamakla beraber, sonradan destek vermekten de geri durmuyor Russel’a.
Aile, birlik olmak vs. filmin en öne çıkan söylemleri arasında; zaten sonradan işçi olmayı ve düzenli bir yaşamı reddeden Rodney’in (Casey Affleck) akıbeti üzerinden de bu söylem sağlamlaştırılıyor. Zayıf olan ve birarada olmayı, düzeni reddeden Rodney kurban edilerek, iktidar yeniden tesis ediliyor Russell’ın kimliğinde. Tabii bu aynı zamanda, Amerika’nın dünya üzerindeki iradesinin de izleyiciler nezdinde tesis edilmesi demek.
Özetle Kardeşim İçin, Hollywood’u bir silah olarak kullanan Amerikan ideolojisinin son servisi. Filmdeki bir metafor özellikle dikkat çekici bu açıdan bakıldığında; atadan bir geyik avcısı olan Russell, bir av sırasında, gözüne kestirdiği ceylanı vurmaktan vazgeçerek, bir nevi onu azad ediyor. Bu bağışlayıcı tavrın altında şu yatıyor sanki; uslu durursanız sizi affederiz, ama (örneğin) filmdeki Rodney’i öldüren dağlılar, yabaniler (inbred) gibi olursanız, size acımayız. Ne dersiniz, Amerika yeni bir denizaşırı müdahaleye hazırlanıyor olabilir mi?
Kardeşim İçin (Out of Furnace)
Yönetmen: Scott Cooper
Senaryo: Brad Ingelsby, Scott Cooper
Oyuncular: Christian Bale, Casey Affleck, Zoe Saldana
Yapım: 2013 / ABD / 116 dk.