John Lennon bir zamanlar, “Elvis’den önce hiçbir şey yoktu!” demişti. Gerçekten de Lennon’ın bu beş sözcüğü, Elvis Presley’in müziğe, Amerikan tarzı hayata olan etkilerini çok iyi özetliyordu. Tüm dünyada sadece ilk adıyla tanınan ender sanatçılardan olan Elvis, 20. Yüzyıl müziğinin ve popüler kültürün en önemli simgelerinden biri.
O sadece Amerikan müziğinde değil, aynı zamanda film ve moda dünyasında, cinsiyet, sınıf ve ırklar arası ilişkilerde de devrim yaratmıştır. Bu değişimler bazı insanları öyle tedirgin etmiştir ki, muhafazakar kesim Rock N’ Roll müziğini tehlikeli ve ahlaksız olarak adletmiştir. Nottingham Pederi Albert Carter’ın o günkü sözlerine kulak verin. “Rock’n şeytanın dansının yeniden doğuşudur.Kendini seksi, kanunsuzluğu provoke ederek ortaya koyacak, ruhsal dengeyi bozacak ve evliliğin kutsallığını yok edecek.”
Elvis tüm dar kafalı muhaliflere rağmen rağmen, Rock N’ Roll, Country ve Gospel olmak üzere üç müzik türüne ait Yıldızlar Geçiti’ne (Hall of Fame) adını yazdırabilmiş tek sanatçı oldu. Dünyada albüm listelerine en fazla albüm sokma (40), en fazla altın ve platin plak ödülü alma (139) rekoru, gelmiş geçmiş diğer tüm müzisyenleri ve grupları geride bırakarak dünyanın en çok satan sanatçısı olma ünvanını kazandı. Öylesine sevildi ki, bugün bile dünya çapında halen aktif durumda ve gelmiş geçmiş tüm sanatçılarınkinden çok daha fazla fan kulübe sahiptir.
Tüm bunların başlangıcında ise, anne babasının tüm kalbiyle bisiklet isteyen küçük Elvis’e yaşgününde daha ucuz olduğu için (13 dolar) gitar alması gibi ilahi bir rastlantı vardır. Bir diğer ilahi olay ise Elvis’in ikiz kardeşi Jessie’nin doğum sırasında ölmesidir. Ölen Kral da olabilirdi. Acaba ikiz kardeşi Elvis’le aynı yeteneklere ve kadere sahip miydi?
Elvis’in ilham verdiklerinden bazıları sonraki nesillerin rock’n roll yıldızları oldular. John Lennon Heartbreak Hotel’i Luxembourg Radyosu’nda duydu. “O andan sonra hiçbir şey benim için aynı değildi.” Bob Dylan That’s All Right Mama’nın duyarlılığından ve gücünden olduğu yere mıhlanmıştı. Bruce Sprinsteen onun katıldığı Ed Sullivan TV Show’larından birini görür ve annesine “Ben de onun gibi olmak istiyorum,” der. Morissey bile duvarında onun bir posteriyle büyümüştü.
Elvis Presley’in ciddi bir de sinema kariyeri var tabi. Bu kariyerle ilgili değerlendirme yazısını ise işin bir uzmanından, ELVISTURK Fan Kulüp Başkanı Korkmaz Uluçay‘dan okuyalım.
Elvis, müzik alanında şöhreti yakalar yakalamaz, karizmatik kişiliği ve yakışıklı görünümü nedeniyle Hollywood’un da dikkatini çekmişti. Yakışıklı idollerini beyaz perdede de görmek isteyen gençler, çok beklemek zorunda kalmadılar ve 1956’daki ilk filmi “Love Me Tender” ile bu arzularına ulaştılar. Filmlerinde söylediği şarkılardan oluşan soundtrack plaklarının da çok satması, Hollywood’un, Elvis için başarının yanında çok da kârlı bir alan olarak nitelenmesine yol açtı. 1958’de askere gidene kadar toplam dört film çeviren Elvis’in özellikle “King Creole”de gösterdiği başarılı performans, birçok eleştirmen tarafından beğenilmiş ve “şarkı söylemenin yanında rol da yapabiliyor” demelerine neden olmuştu.
Askerden döndükten sonraki ilk filmi “G.I. Blues”un büyük başarısı, sinema dünyasının Kral’ı beklediğinin de göstergesi olmuştu adeta. Daima ciddi bir aktör olma isteğini dile getiren Elvis, bunu “Flaming Star” ve “Wild in the Country” filmlerinde gerçekleştirme şansı bulsa da, maalesef bu iki filmin gişe başarısının G.I. Blues kadar iyi olmaması, bu arzusuna ulaşmasına engel oldu. 1961’deki “Blue Hawaii”, müthiş hasılatı ile, izlenecek yöntemle ilgili olarak son noktayı koydu: “Elvis’e güzel mekanlarda, güzel kızlarla bol şarkılı filmler çevirtilecek ve bunların soundtrack albümleri çıkartılacaktı.” Film hasılatını olumsuz etkiler diye konserlere son verildi. Filmler iyi para getirmesine rağmen senaryolar son derece sıradan olmaya başlamıştı. Hollywood yapımcıları “Elvis Filmleri”nden kazandıkları parayla büyük prodüksiyonları gerçekleştiriyorlar, ama bu paraları kazanmalarını sağlayan Elvis’i sıradan filmlerde oynatıyorlardı. Frank Sinatra gibi, şarkıcılığın yanında iyi de bir aktör olmayı hayal eden Elvis’e Hollywood bu şansı hiçbir zaman vermedi. Üstelik menajeri Albay Parker, yaptığı uzun süreli kontratlarla elini kolunu bağlamıştı. Elvis 60’lı yıllarda ortalama yılda 3 film çevirdi ve o zamana göre büyük hasılatlar elde etti.
İstemediği filmlerde oynamaktan çok sıkılan Kral, sonunda gidişatı değiştirdi ve 1969’da tekrar sahnelere döndü. Ama film sözleşmelerinden doğan sorumlulukların sona ermesi için 1970’e kadar beklemesi gerekti. 31 Hollywood tarzı filmde rol alan Elvis’in son iki filmi ise belgesel nitelikli olan “That’s the Way It Is” ve “On Tour” oldu.
Bugün, şarkılar açısından adeta birer klip niteliğinde olan, ailece hoşça vakit geçirebileceğimiz filmleri seyrederken, bir yandan, reddedilen “Midnight Cowboy”, “A Star Is Born” gibi filmlerde oynasaydı acaba nasıl olurdu?” diye hayıflanıyor, bir yandan da geriye görsel açıdan büyük bir miras bırakan Kral’ı sevgiyle anıyoruz.
Not: Herkesin en azından çok sevdiği bir ya da birkaç Elvis şarkısı vardır. Elvis’i anmak için ister o şarkıları, ister bu kısa yazıya destek olacak biyografik bir ayrıntıyı gönderin bize.
Elvis Presley Filmografi:
1-Love Me Tender (Twentieth Century-Fox, 1956)
2-Loving You (Paramount, 1957)
3-Jailhouse Rock (Metro-Goldwyn-Mayer, 1957)
4-King Creole (Paramount, 1958)
5-G.I. Blues (Paramount, 1960)
6-Flaming Star (Twentieth Century-Fox, 1960)
7-Wild in the Country (Twentieth Century-Fox, 1961)
8-Blue Hawaii (Paramount, 1961)
9-Follow That Dream (United Artists, 1962)
10-Kid Galahad (United Artists, 1962)
11-Girls! Girls! Girls! (Paramount, 1962)
12-It Happened at the World’s Fair (Metro-Goldwyn-Mayer, 1963)
13-Fun in Acapulco (Paramount, 1963)
14-Kissin’ Cousins (Metro-Goldwyn-Mayer, 1964)
15-Viva Las Vegas (Metro-Goldwyn-Mayer, 1964)
16-Roustabout (Paramount, 1964)
17-Girl Happy (Metro-Goldwyn-Mayer, 1965)
18-Tickle Me (Allied Artists, 1965)
19-Harum Scarum (Metro-Goldwyn-Mayer, 1965)
20-Frankie and Johnny (Metro-Goldwyn-Mayer, 1966)
21-Paradise, Hawaiian Style (Paramount, 1966)
22-Spinout (Metro-Goldwyn-Mayer, 1966)
23-Easy Come, Easy Go (Paramount, 1967)
24-Double Trouble (Metro-Goldwyn-Mayer, 1967)
25-Clambake (United Artists, 1967)
26-Stay Away, Joe (Metro-Goldwyn-Mayer, 1968)
27-Speedway (Metro-Goldwyn-Mayer, 1968)
28-Live a Little, Love a Little (Metro-Goldwyn-Mayer, 1968)
29-Charro (National General Pictures, 1969)
30-The Trouble with Girls (Metro-Goldwyn-Mayer, 1969)
31-Change of Habit (Universal, 1969)
32-Elvis – That’s the Way It Is (Metro-Goldwyn-Mayer, 1970)
33-Elvis on Tour (Metro-Goldwyn-Mayer, 1972)