18 Aralık’ta vizyona çıkacak Taylan Biraderler filmi Vavien‘i epey erken (11 Aralık) izledim. Size de müjdeyi erkenden vereyim istedim. Yılın en iyi Türk filmini seyretmeye hazırlanın!
Film hakkında fazla şey yazmayacağım çünkü film sürprizli bir film. Yağmur ve Durul Taylan‘ın üzerimize boca etmekten imtina edip, büyük bir hikayeci ustalığı ve kurgu cambazlığıyla adeta seyirciye zerk ettikleri bu sürprizleri önden açık edersem, çok küfür yerim sizden. Dediğim gibi benim niyetim sadece siz sinema severlere müjdeyi vermek…
Tokat’da yaşayan, elektrikçilikle geçinmeye çalışan, sağa sola borç takmış küçük esnaf Celal’in hikayesini anlatıyor film. Celal’i Avrupa Yakası‘nde Burhan Altıntop olarak ünlenen, yetenekli oyuncu Engin Günaydın canlandırıyor. Filmin, tek yumuşak karnı da bu. Çünkü Burhan Altıntop da Tokatlı’ydı ve Günaydın, Celal’i de Burhan’a oldukça yakın bir tiplemeyle canlandırıyor. Sanırsınız ki Avrupa Yakası’ndaki mesaisi bitince memlekete dönen Burhan Altıntop herkeslerden gizlediği eski hayatına geri dönmüş. Ve o hayatta bir karısı ve bir çocuğu var. Filmi bu yumuşak karnından vurmak isteyenlere söylenebilecek fazla bir şey yok. Bana göreyse Taylan Biraderler doğru bir malzeme bulup, onu doğru bir hikayeyle ve ince bir işçilikle olağanüstü hale getirmişler. En önemli farklılığı da rahatlıkla sıradan bir komediye dönüşebilecek hikayeyi, donattıkları kara mizah ve müthiş gözlem gücüyle sıkıcı olmayan katı gerçekçi ve varoluşçu bir dramaya, ajitasyona kaçmayan bir mikro sosyal trajediye devşirerek yaratıyorlar.
Celal karakteri için söylediklerimize benzer şeyler Binnur Kaya‘nın canlandırdığı Sevilay (Celal’in karısı) karakteri için de söylenebilir. Orada da Kaya’nın Yabancı Damat’daki tiplemesi kaynak alınmış sanki.
Ama ben bunları kafaya takmak ve “gerzekleştiren kutu” TV’nin lokal kapsama alanlı işlerinin sinema keyfime tecavüz etmesine izin vermek yerine olaya evrensel bakmayı tercih ediyorum. Japonya’daki bir festivalde gösterildiğinde salonda Avrupa Yakası’nı ya da Yabancı Damat‘ı seyretmiş kaç kişi olacak? Onlar yalnızca perdede gördükleri bu güzel filmin Türkiye’den çıktığını bilecekler.
Japonya demişken… 2000’li yıllarda tüm dünyayı etkisi altına alan Uzak Doğu sinemasının bizimki gibi gelişmekte olan bir ülke sinemanın neferlerini etkilememesi söz konusu olamazdı. Türk yönetmenlerin Hollywood yerine Güney Kore sinemasından etkilenmesini tercih ederim şahsen. Çünkü Hollywood’tan öğrenmiş olsalar da sinemayı, Güney Kore çoktan Hollywood’a aşan bir çizgi yakaladı. Nefes filminde nasıl ki Güney Kore sinemasının izlerini gördüysem, Vavien’de de Japon sinemasının havasını yakaladım. Üstelik yalnızca Japon komedi-dramaları değildi söz konusu olan, tamamen farklı bir tür olsa da, Taylan Biraderler Japon korku sinemasına saygı ve sevgilerini göstermek için pekçok vesile yaratmışlar filmde.
Bu sene izlediğim en iyi Türk filmlerini düşününce… Aklıma Reha Erdem‘in Kozmos‘u, Çağan Irmak‘ın Karanlıktakiler‘i, Yılmaz Erdoğan‘ın Neşeli Hayat‘ı geliyor. (Üzülerek Bornova Bornova‘yı hala seyredemediğimi itiraf ediyorum.) Bu gruba tartışmasız kattığım Taylan Biraderler filmi Vavien’in, bir liste sözkonusu olsa en tepede yer alacağını düşünüyorum.
Vavien
Yön: Yağmur ve durul taylan
Oyn: Engin Günaydın, Binnur Kaya, İlker Aksum, Settar Tanrıöğen