Havalar yeniden serinlemeye ilk adımını atmışken, malak gibi yattığım yerden kalkıp, sizleri galeyana getirecek bir dövüş filmi hakkında zırvalamayı bu hafta başarıyorum sevgili Ters Ninja takipçileri. Bu haftaki film, kesinlikle zırva olmamasına rağmen, zırvalamaya bol malzeme çıkaracak nitelikte bir güzellik.
Lee Tso Nam adı, hiç yabancı bir isim değil bizim için. Çünkü daha önce hem kendi blogumda Nu Ren Zhe (Challenge of The Lady Ninja–Dişi Kaplan) hem de bu sayfalarda Wang Ming Ren Zhe (A Life of Ninja-Ninjaların Merhameti Yok) ve Kung Fu Wonderchild adlı filmlerin yönetmeni olduğundan bahsetmiştik. Old School Kung Fu Filmleri denilince akla gelen ilk isimlerden biridir Lee Tso Nam amca. Klasik kung fu’ya eklediği fantastik unsurlarla kendi has bir isim haline geldiğini söylemek, yalan da olmaz hani.
Yönetmen amcayı yeterince yıkayıp yağladıysam, gelelim bu haftaki filmimiz Nan Quan Bei Tui Zhan Yan Wang’a. Evet, ben de tıpkı sizin gibi “Haa, o film mi?” diye bir tepki vermiştim ilk duyduğumda. Hayatta kendimin fark etmediği birçok noktada hödük olabilirim ama farkında olduğum bir şey varsa o da; mandarin ve kantoncaya karşı olan hödüklüğümdür. O sularda yaşamadığı halde, o dile bu kadar maruz kalan başka biri, muhakkak surette 3-5 kelimde kapmıştır şimdiye ya, bendeki nasıl bir malaklık, nasıl bir aptallıksa artık, hâlâ daha çözebilmiş değilim bu dilleri. www.birgenckizinitiraflari.com’a hoş geldiniz. Filmimize kaldığımız yerden geri dönüyoruz.
Sıcak vurması- klima çarpmasından muzdarip olarak, gene konuyu alt üst edip, kaldığım yeri bulmaya çalışırken çok zorlanıyorum dostlarım. Ama işte, allem ettim kallem ettim, yeniden konuya dönmeyi başardım. The Hot, The Cool and The Vicious İngilizce ismiyle, video dönemlerinde de estirip gürlemiş film, öyle ağzın kenarıyla gülünüp geçilecek bir çerezlik değil. Her kung fu’yu hafife almayalım lütfen. Burada “Abi, iki dövüşün o bize yeter be!” diyen seyirciyi hayal kırıklığına uğratacak, akıcı ve kaliteli bir senaryo ile güçlü oyunculuklar söz konusu bir kere. Yumruklar ve tekmeler üzerine kurulmuş dövüş koreografisi ise cabası. Filmin konusuna geçmeden evvel teatral bir havada seyreden yazımızda filmdeki karakterleri tanıyalım istiyorum.
Komiser Lu Tung Chun (Nam-ı diğer The Cool): Dorian Tan Tao-Liang tarafından canlandırılan 3 baş karakterden adaletin temsilcisi olan “iyi” Lu Tung Chun, kasabanın başkanı Yuen tarafından güvenlik kuvvetlerinin başına atanmış, yiğit mi yiğit, doğrucu başı bir komiserdir. Nerede adaletsiz bir durum, orada biten Lu Tung Chun’un mesleğinin zirvesine gelmesi, Kuzey Tekmesi yeteneği sayesinde olmuştur. Ama aslında Başkan Yuen, Chun’u az buçuk kullanmaktadır. Lu Tung Chun’un buna vereceği karşılık elbette tekmeleri sayesinde olacaktır.
Güney Yumruğu Tekniği
Kasabaya gelen yabancı Pai Yu Ching (Nam-ı diğer The Hot): Don Wong Tao tarafından canlandırılan 3 baş karakterden başlangıçta “kötü” olarak lanse edilen, kasabaya yeni gelmiş ama hangi amaçla geldiği bilinmeyen gizemli adamdır. Çin entrikacılarının başı modelinde güzel bir kadının işlettiği kasabanın hanına yardımcısı ile birlikte yerleşir. Yardımcısı ile yaptığı gizli konuşmalar, Güney Yumrukları tekniği ile ünlenmiş bu adamın, gizli bir şeyin peşinde olduğunun sinyallerini verir. Abi, görüntüden daha çok hareketleri ile biraz Bruce Lee kırmasıdır.
Feodal Bey Başkan Yuen: George Wang Jue tarafından canlandırılan Yuen, kasabanın para babasıdır. Emrinde bir sürü çalışanı olan para ile birlikte iktidarı da ele geçirmiş biridir. Aslında Lu Tung Chun’u güvenlik güçlerinin başına geçiren kendisidir ama iyiymiş gibi görünen karakterinin altında başka kirli gerçekler yatmaktadır.
Sünepe züppe Yuen Man San: Man Chung-San tarafından canlandırılan Başkan Yuen’in züppe oğlu. Baba parası yiyen bu zat, filmdeki tüm karışıklığı kızlara sarkıntılık etmek suretiyle çıkarmıştır. Sarktığı kızı korumaya çalışan Lu Tung Chun’un nişanlısına bulaşıp, hasta annesinin ölmesine sebep olunca, Lu Tung Chun, genç Yuen’in peşine düşer. Ama oğlunu adalete teslim etmek istemeyen Baba Yuen’in engeliyle karşılaşınca işler çığırından çıkar. Baba Yuen, Chun’u görevinden alır ve insanları tehdit etmeye başlar.
Erkek Fatma Bayan Li: Suen Ga-Lam tarafından canlandırılan filmin dövüşebilen kadın kahramanlarındandır. Bayan Li’nin tüm derdi, öldürülmüş abisinin intikamını almaktır. Abisinin ölümüne sebep olan kişi ise Lu Tung Chun’dur. Chun için bu olay, geçmişinde olmaması gereken ve pişmanlıklar içerisinde kıvrandığı trajik bir olaydır. Karşısına çıkan Bayan Li’nin dövüş isteğine, “Canımı alabilirsin” diyerek yaklaşınca, Bayan Li’nin takdirini kazanır. Lu Tung Chun da laf aramızda ortalamanın üzerinde bir yakışıklılığa sahiptir kızlar, benden söylemesi…
Çin entrikası Hancı Abla: Bu abla, filmin en renkli karakterlerinden biridir. Aslına bakılırsa gerçek insan karakterine en yakını olduğu bile söylenebilir. Kendi çıkarı için yaklaşmayacağı insan yoktur. Kendine faide sağlayabileceği her duruma ve erkeğe el atar. Özellikle hanına gelen yabancı erkeklere karşı özel bir ilgisi olduğu gözlerden kaçmayan ablanın yeni gözdesi, Güney Yumruğu tekniğinde usta olan Pai Yu Ching’dir. Ama ablanın, bilinmedik bir amaca hizmet etme gibi bir özelliği daha vardır.
Nuri Alço kıvamındaki Hancı Abla
Sarı saçlı kötülük (Nam-ı diğer The Vicious): Gam Ming (Tommy Lee) tarafından canlandırılan 3 baş karakterden “has kötülüğü” simgeleyen Altın Saç, Başkan Yuen’e hazine kaçakçılığı konusunda yardım etmektedir. Filmdeki olay örgüsü iyice kendini belli ettikten sonra ortaya çıkarak dövüş bölümleri açısından filme zenginlik getirir. Kendisi Mantis ve Ejderha tekniklerinde tam bir katil olan Altın Saç, öncelikli olarak Lu Tung Chun’u ortadan kaldırmak için harekete geçeceği sırada önüne aslında devlet ajanı olduğunu öğrendiğimiz Pai Yu Ching çıkar. Spoilerın da hasını verdikten sonra (çok şükür, içimde kalsın istemiyorum böyle şeyler), muhteşem finale bağlanabiliriz azizdostlarım.
Lu Tung Chun’u ve Pai Yu Ching’i önce teker teker harcayan Altın Saç, her iki adamı da işkence için Baba Yuen’e teslim ettiğinde, onları kurtaracak yegâne kişi olan Erkek Fatma Bayan Li, yaptığı planla Altın Saç ortada yokken ortamı basar ve bu iki yiğidi kurtarır. Ama kaçmak yiğitlikte olmayan bir kavram olduğu için Chun ve Ching babalar gibi dövüşmek üzere Altın Saç’ın önüne gelirler. Chun’un Kuzey Tekmelerine karşı ejderha tekniğini, Ching’in Güney Yumruklarına karşı Mantis tekniğini kullanarak dövüşen Altın Saç’a karşı yapılacak en iyi hareket, Kuzey ve Güney tekniklerini birleştirmekten ibarettir. Alt metin olarak da “Hey kuzey! Hey Güney! Gelin birlik olalım. Ancak birlik olabildiğimiz vakit, dış mihrakları (Bkz. Altın Saç; Çinli de sarı saç nerde görülmüş?) yenebiliriz.” Mesajını veren film, süper hareketlerle sonlanır.
Filmden bize kalan ise altta görsel olarak incelemeye aldığımız karelerden ibarettir.
O dönem “sinemada sansür” başlıklı bir yazı için biçilmiş kaftan olan bu karede, kadın oyuncunun iç çamaşırı görülüyor. Çamaşır görülür görülmez de, konunun değiştirilmesi bir oluyor. Bu kare, cinsellikten arındırılmış dövüş filmlerinin tipik bir unsuru iken, aynı zamanda o dönemin kadın iç çamaşırı modası açısından da ilginç veriler içeriyor.
Şiddet unsuru azaltılmış filmin işkence sahnesi. Seyirci bir tüyle, bir tüy kadar hafifletilerek film seyretme katsayısı arttırılıyor. Öte yandan gıdıklanan bir insan olarak, gıdıklamanın gayet yerinde bir işkence olduğunu düşünmüyor da değilim…
Zorro’ya taş çıkaran Bayan Li’nin Chun’un vücüdünde açtığı yara. Uu sert bebek…
BU HAFTALIK HOŞÇAKALIN!
Nan Quan Bei Tui Zhan Yan Wang/The Hot, The Cool and The Vicious
Yönetmen: Lee Tso Nam
Senaryo: Cheung San-Yee
Oyuncular: Dorian Tan Tao-Liang, Don Wong Tao, Tommy Lee, Suen Ga-Lam
Yapım: 1976, Tayvan, 93 dk.